top of page

🕦 Termín: přelom listopad/ prosinec 2021
❄️️ Počasí: -25 až -3 °C

Itinerář cesty: Finsko za 11 dní

Když jsme plánovali naší zimní dovolenou, věděli jsme, že chceme navštívit některý ze severských států v Evropě a jelikož milujeme cestování vlakem, naším hlavním cílem bylo vyzkoušet jeden z polárních nočních vlaků (tedy těch, které večer vyrazí z hlavních měst na jihu země a ráno vás dopraví za polární kruh) a právě z tohoto důvodu padla volba na Finsko. Finský noční vlak totiž nepřekročí hranice Finska, což byla bohužel naše „covidová“ podmínka. Přeci jen, plány člověk dělá nějaký čas dopředu a není nic horšího, než nenadálá změna kvůli té či oné covidové restrikci v podobě nemožnosti překročení hranic. Navíc norsko-švédská verze polárního expresu byla mnohonásobně dražší než ta Finská, bylo tak rozhodnuto! :-)

Kdy vyrazit?

Volba správného termínu závisí především na tom, za jakým hlavním účelem se na sever vydáte. My jsme cestu naplánovali na přelom listopadu a prosince (27.11. – 8.12.) což je ideální čas pro zachycení vánoční atmosféry nejen na severu v Laponsku, ale i na jihu v Helsinkách či Tampere. Sever vám v tomto období naservíruje nádhernou zasněženou krajinu, tuhou mrazivou zimu a velmi krátké dny, ale vězte, že to je právě to, co chcete v Laponsku zažít! Přímo na polárním kruhu ve finském městě Rovaniemi navíc stojí „oficiální“ pozemské sídlo Santa Clause, a kdy jindy se vydat za Santou než v období adventu a Vánoc?

Co se teploty týče, v našem termínu se ani jednou teploměr nevyšplhal nad bod mrazu a teplota se vždy pohybovala okolo mínus 10 stupňů. Paradoxně ten nejkrutější mráz, který nás ve Finsku potkal nebyl ten krásný suchý laponský, kdy jen těžko rozeznáte, zda je mínus 6 nebo mínus 20, ale právě ten krutý, silný, vlezlý a mokrý mráz na jihu v Helsinkách nebo Tampere. V Helsinkách jsem si tak nejednou vzpomněla na vtipný slogan, vítající odvážné turisty obřím reklamním bannerem při vstupu do města, hlásajícím přesně toto: ‘Nobody in their right mind would come to Helsinki in November. Except you, you badass. Welcome.' Investice do teplého oblečení a bot se Vám tak několikanásobně vyplatí :-)! Zimní Finsko má navíc velkou výhodu i v tom, že se vyhnete tradičnímu letnímu bodavému hmyzu, kterého jsou zejména v letních měsících a nejenom v Laponsku doslova mraky!

Jak (ne)vidět polární záři?

Plánovat si dovolenou na sever jen kvůli možnosti vidět polární záři je velmi nevyzpytatelné a riskantní. Vydáte-li se do Laponska skutečně hlavně za Aurorou Borealis, je třeba této skutečnosti výlet maximálně přizpůsobit a ideálně splnit všechny indicie napomáhající k tomu tento skvostný a působivý jev spatřit. Nejvhodnějším obdobím jsou zimní měsíce mezi pozdním zářím a březnem (hlavně říjen, listopad a březen), ale naprosto zásadní je pak jasná noc bez mraků ideálně mimo světelný smog města, vysoká aurorální aktivita a nutná dávka trpělivosti a hlavně štěstí! :-) A upřímně, ani jedno z toho my jsme neměli. Celý týden, který jsme strávili na severu bylo zataženo a když se konečně poslední den zadařilo, vyjasnilo se a polární mobilní aplikace (ty doporučuji určitě stáhnout a že jich je :) hlásila vysokou pravděpodobnost, padla na naše městečko tak silná a hustá mlha, že jsme sotva viděli na špičky zasněžených stromů. Mít tak k dispozici auto a vyjet kousek dál z města, věřím, že šance by určitě byla, ale to jsme bohužel neměli, a tak jsme odložili naší šanci na někdy příště :-). Auto je tak za mě super volba při honu za polární září a pak jsou tu samozřejmě ještě ty velmi drahé organizované výlety za polární září, které slibují až 70 % šanci. Když jsme však rozmýšleli, do jaké typické zimní laponské aktivity investujeme, rozhodli jsme se vyzkoušet jízdu na saních tažených psy husky – a skutečně to byl naprosto nezapomenutelný zážitek!

Jak je to s tou tmou a nikdy nekončící nocí?

Když jsem cestu na sever plánovala, bála jsem se hlavně té nekonečné noci. Pravdou je, že dny jsou čím víc na sever kratší a kratší. V našem termínu se v Levi začalo rozednívat po 10 hodině ranní a po 2 hodině odpoledne už zase byla tma. Sluníčko nás vždy jen tak lízlo, a tak ve stejném momentu kdy vycházelo, rovnou i zapadalo. V Helsinkách to bylo o něco lepší a den byl delší, ale nakonec nic z toho nebyl žádný problém, a naopak to bylo docela příjemné, a navíc ty barevné červánkové východo-západy slunce, ty byly prostě kouzelné!

Jak cestovat?

Cestování po Finsku je naprosto bezproblémové, pohodlné, čisté a spolehlivé. Během našeho pobytu jsme k přesunům využívali pouze finskou hromadnou dopravu a neměli jsme jediný problém. Vlaky jako náš hlavní transfer při větších vzdálenostech nás překvapili svou čistotou, servisem a docela přijatelnými cenami. Hlavním dopravcem jsou zde finské státní dráhy VR: všechny jízdenky se dají zakoupit online. Nejvyužívanějším prostředkem ve Finsku je však autobus, který vás dopraví do odlehlejších míst. Veškerý prodej jízdenek a jízdní řády zajišťuje dopravní síť Matkahuolto. Některé jízdenky jsme měli koupené dopředu, ale vzhledem k tomu, že autobusy bývají málokdy plné, všechny jízdenky můžete zakoupit i u řidiče. Překvapilo mě, jak byli vždy řidiči milí, ochotní pomoci a poradit, a ještě s vámi hodili řeč v úrovni angličtiny, kterou bych chtěla mít :-)! V Helsinkách ani v Tampere jsme hromadnou dopravu (tramvaj, metro, bus) ani jednou nevyužili, města nejsou velká, a pokud se ubytujete v centru, dostanete se téměř všude pěšky.

Peníze a útrata

Peníze a útrata je kapitola sama o sobě a nikoho asi nepřekvapí tvrzení, že Finsko je sakra drahé! Nic jiného jsme ani nečekali. První jasnou ukázkou toho, že Finsko rozhodně nebude levná záležitost byl již nákup letenky a ubytování v hotelu. Obzvláště ty hotely a ubytování samo o sobě mě hodně překvapilo. Již tradičně jsme vybírali na booking.com a hodně jsme dbali na to, abychom mohli pobyt, z důvodů nějakých restrikcí či jiného zrušit co možná nejblíže k termínu, čímž pádem se výběr ještě zúžil a zůstaly pouze hodně drahé varianty. Na druhou stranu musím potvrdit, že úroveň všech hotelů, a i hotelových snídaní byla na všech místech, které jsme navštívili tak vysoká, že člověk musí při návštěvě Finska potvrdit, že tahle země je z hlediska životní úrovně a finanční politiky trošku někde jinde. Jen pro představu pivo v restauraci stojí kolem 10 eur (v supermarketu pak kolem 3 eur), hlavní jídlo v restauraci seženete okolo 20 eur a asi největší hardcore byl svařák na hlavním nádraží za neuvěřitelných 500 Kč. To prostě musíš vypít, i kdyby to chutnalo jako dvakrát vylouhované ponožky!

Jídlo a pití:

Jídlo nám jednoduše chutnalo! Ani jednou jsme nestřelili vedle a hrozně se nám líbil místní bufetový styl restaurací, který je ve Finsku velmi běžný. Voda a filtrovaná káva byla k dispozici snad ve všech restauracích, ve formě bezedných kelímků, a často tak bylo servírováno i pečivo, saláty a jiné suroviny. Velmi typickým pokrmem Finů jsou masové kuličky (ano chutnají a vypadají úplně přesně jako ty v Ikee), velmi dobrá lososová polévka (tu měli snad v každé restauraci) a sobí maso. Sob jako surovina byl snad ve všem na co si vzpomenete a ve všech možných provedeních a na všechny možné způsoby. My jsme z toho byli trošičku rozčarovaní, a i když jsme sobí maso ochutnali, musím přiznat, že zrovna nepatří mezi moje nejoblíbenější pochutiny. Sladké bylo také výborné. Nejvíce jsme si pochutnali na tradičních skořicových koblihách a cukrových donutech, které byli říznuté slaným „tureckým pepřem“, tato slaná lékořice je běžným doplňkem ve sladké kuchyni i když chuť může na první dojem skutečně překvapit. Nám ale nesmírně chutnala! Z nápojů jsme kromě finského piva ochutnali i tradiční vánoční nápoj Glögi (něco jako náš svařák) a teplá filtrovaná káva byla příjemnou změnou v těchto mrazivých podmínkách.

Itinerář cesty, den po dni:

Den 1 – 3: Helsinky.

Po večerním příletu do Helsinek jsme měli dva dny na objevování města. Helsinky nejsou velké město a k většině zajímavých míst dojdete pěšky. Více o tom, co navštívit v Helsinkách ve článku zde. Třetí den po příjezdu jsme vyrazili z Helsinského hlavního nádraží nočním vlakem do hlavního města Laponska – Rovaniemi. Vlak vyrážel v 8 hodin večer a v 8 hodin ráno jsme se doslova probudili na Polárním kruhu.

Den 4 – 5: Rovaniemi, Santa Claus Village

Následující den ráno jsme dorazili do Rovaniemi, kde se nachází "oficiální" sídlo Santy Clause - Santa Claus Village. Vesnice stojící přímo na hranici polárního kruhu se zvlášť v období Vánoc stává cílem turistů z celého světa. My jsme tu strávili celý den v kombinaci s nocí strávenou v ikonickém skleněném iglú. Druhý den jsme pak navštívili město Rovaniemi odkud jsme podnikli procházku na nedaleký vyhlídkový kopec Ounasvaara. Více o Rovaniemi tady.

Den 6 – 8: Sirrka, Levi, Lapland

Další den dopoledne nás čekal přesun z hlavního autobusového nádraží Rovaniemi do horského laponského střediska Levi. Tedy ještě dál směrem na sever do pořádné laponské zimy a mrazu. Levi je jedno z nejvyhledávanějších finských lyžařských středisek ve vesničce Sirkka. Nabízí obrovskou spoustu aktivit a nádhernou přírodu. Zde jsme vyzkoušeli i husky spřežení, a i další aktivity. Více z aktivit za polárním kruhem najdete zde.

Den 9: Tampere

Po návštěvě Levi nás čekal tentokrát nejdelší přesun ze Severu na Jih. Z Levi tedy zpět autobusem do Rovaniemi, kde jsme znovu nasedli na noční vlak, tentokrát ve zpátečním směru. Ráno jsme však nevystoupili až na konečné v Helsinkách ale využili zastávky ve třetím největším městě Finska, Tampere. O tom, jak jsme přečkali nejkrutější zimu ve městě Tampere víc zde.

Den 10 – 11: Helsinki, Porvoo

Ve zpáteční destinaci Helsinky jsme si vyčlenili ještě dva dny, kdy jsme navštívili krásné staré přístavní městečko z pohádky Porvoo a druhý den už cestovali zpět do Prahy. Kdybychom dnes mohli něco na našem výletu změnit, určitě bychom více času strávili na severu za polárním kruhem a méně věnovali městům na jihu. Přeci jen Laponsko je něco, co nás bavilo na cestě nejvíce. Drsný, ale suchý mráz, spousty sněhu, krásná příroda, plápolající ohně v lesích a zamrzlá jezera, to je to, kvůli čemu Finsko chcete zažít. :-)