top of page

Kodaň, co navštívit za víkend? Tipy na TOP místa - 3 denní itinerář

🕦 Termín: prosinec 2022
🌧️ Počasí: zataženo 3–5 °C

Stává se to už skoro tradicí, že se v zimním adventním období vydáváme směrem na sever, abychom ještě před vypuknutím Vánoc nasáli trochu té vánoční atmosféry. Ta chladná, tmavá, severská města plná světýlek a vánočních trhů, máme oba rádi, a tak ani letos tomu není jinak a my si tentokrát jako cíl volíme dánskou Kodaň.

Jako obvykle vyrážíme vlakem. To je sice způsob dopravy, kvůli kterému si (v případě Kodaně) musíte vzít v práci o dva dny delší volno, ale posadit se do přetopeného kupé, usrkávat horkou kávu a pozorovat tu pošmurnou prosincovou krajinu – to je romantika jako blázen, kterou nic nenahradí.

Nejrychlejší cesta z Prahy do Kodaně vede přes Hamburk (České Dráhy, Praha – Hamburk 6,5 hod). My jsme toho využili a v Hamburku si udělali dvou denní přestávku, protože jsme tam nikdy nebyli a cítili jsme, že by byla škoda ho minout.

Po dvou dnech v hříšném přístavu vyrážíme mezinárodní linkou přímo do Kodaně. Vlak německých DB překoná vzdálenost Hamburk – Kodaň za zhruba 4,5 hodiny (30-60 EUR/os) a atmosféra za okny valící se mlhavé krajiny je jako vystřižená z dánské detektivky. Cestou míjíme nekonečné lesy, pustá vřesoviště a betonové mosty klenoucí se přes mořské zátoky a brzké stmívání napovídá, že se blížíme na sever. Je pozdní odpoledne a my přijíždíme do Kodaně.

Kodaň je hlavní a největší město Dánska, leží na východním pobřeží baltského moře, coby kamenem dohodil od Švédských hranic. Díky tomu bývá Kodaň často označována jako pomyslná brána do Skandinávie. Kodaň je čisté, stylové a ekologické město, ráj cyklistů, gurmánů a bohémů. Je to město, kde se snoubí chladný severský šarm s útulnou a hřejivou pohodlností, která je součástí dánské životní filozofie, zvané „Hygge“, na jejíž odkaz narazíte v Kodani na každém kroku.

Hygge je výraz, pro který v češtině neexistuje slovo, a který (zjednodušeně řečeno) vyjadřuje pohodový a šťastný přístup k životu, umění cítit se spokojeně a vyrovnaně prostřednictvím pohodlné a útulné atmosféry. Vrcholným obdobím Hygge jsou právě Vánoce. Všudypřítomná světýlka, plápolající ohně, vůně skořice a svařeného vína a padající sníh to je prostě Hygge jako vyšité.

🚂 Jak jsme cestovali do Kodaně a kde jsme se ubytovali?

Do Kodaně jsme cestovali vlakem s jedním přestupem v Hamburku. Jízdenky jsme kupovali s předstihem přes České Dráhy a Deutsche Bahn a dohromady nás zpáteční cesta pro dva vyšla cca na 7.000 Kč. Ubytování jsme hledali na booking.com a hlavní kritérium byla cena. Nakonec jsme se ubytovali na 4 noci v budget hotelu Wakeup Copenhagen – Borgergade, který můžu doporučit na 100 %. Levný, čistý a v samotném centru, jen 5 minut pěšky od Nyhavn!

💰 Ceny a Útrata v Kodani

Kodaň se pravidelně umísťuje v žebříčku nejdražších měst na světě. V tom letošním (2022) obsadila 10. místo a stala se tak čtvrtou nejdražší metropolí v Evropě (po Zürichu, Ženevě a Paříži). My tuto skutečnost můžeme jen potvrdit! Dánské ceny velmi připomínají naše české, problém je ale v tom, že vše je potřeba vynásobit 3x! :-) Takže za pivo v restauraci zaplatíte okolo 70 DKK, káva stojí v průměru 50 DKK, typický chlebíček Smørrebrød stojí cca 80 DKK a oběd v průměrné restauraci stojí asi 150 DKK – tak a teď vše krát 3! 

🚢 Jak cestovat po Kodani?

Kodaň není velké město, a tak většinu míst můžete pohodlně projít pěšky. Kodaň je zároveň poměrně placatá, takže ideální místo pro cyklisty, kterých je tu o polovinu víc než řidičů (ale zároveň nejsou tolik otravní jako v Amsterdamu :). Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je metro. Hromadná doprava ale není nejlevnější. Metro jezdí 24/7 a cena jednorázového lístku je 24 DKK (80 Kč). Jízdenku koupíte pohodlně v automatu při vstupu do metra. My jsme využili pouze jednou z centra do čtvrti Nørrebro, ale jinak jsme volili raději chůzi.

🗼Co jsme v Kodani navštívili?

V Kodani jsme strávili celkem 3 dny, což je podle mě ideální doba na pohodlné objevování města. Bez spěchu jsme tak navštívili většinu důležitých míst a měli i dostatek času na pár kávových dýchánků, vánočních svařáků a gurmánských zážitků. Jediné, co je třeba vzít v potaz v prosincové Kodani je délka zimních dnů, které přináší pozdní východy slunce a brzké stmívání (už po 3 hodině), a tak je třeba si den dobře rozplánovat.

Den 1. – Nyhavn, Church of Our Saviour, Christiania, Slotsholmen, Amalienborg a Fredrik’s church, Malá mořská Vila a pevnost Kastellet

Přístav Nyhavn

Den jsme nemohli začít nikde jinde než u symbolu města, barevného přístavního kanálu Nyhavn, který je právem nejfotografovanějším místem v Kodani. Místo je lemované z obou stran barevnými domky ze 17. století, kde se ukrývají restaurace a kavárny se zahrádkami otevřenými po celý rok. V domech na Nyhavn (konkrétně číslo 18, 20 a 67) žil a tvořil i nejznámější dánský spisovatel – Hans Christian Andersen.

Christianshavn a Church of our Saviour

Přes moderní most Inderhavnsbroen jsme vyrazili dál do čtvrti Christianshavn, jež je o něco klidnější přístavní čtvrť než Nyhavn, plná starých barevných skladů a malých hausbótů. Jako první jsme skočili na snídani do vyhlášené GRØD, abychom se pak posilnění porcí ovesné kaše vydali vzhůru do věže nejvýznamnějšího kostela v Kodani – Church of our Saviour.

Po zdolání 400 schodů na vrchol spirálovité věže kostela jsme měli co dělat, aby ovesná kaše zůstala na svém místě. Výhled na město byl neskutečný, ale pokud trpíte závratí, raději se kostelu vyhněte obloukem. Pokud závratí netrpíte, zcela jistě se dostaví alespoň při placení, vstup na vyhlídku totiž stojí krásných 69 DKK (cca 220 Kč). Zároveň je to jediné místo v centru Kodaně, ze kterého je za jasného počasí možné spatřit most Øresund.

Svobodné město Christiania

Musím upřímně potvrdit, že jsem toho o Christianii nevěděla mnoho. Svobodné město Christiania je místo nacházející se přímo v centru Kodaně, ve kterém neplatí zákony a pravidla dánského státu. Komunita Christiania byla založena v roce 1971 alternativní komunitou (hlavně bezdomovců a squaterů), která zde doposud žije svým idealistickým způsobem života. Má vlastní zákony, vlastní vlajku a „vládu“. Dnes je místo oficiálně označeno za tzv. „Sociální experiment“.

Jakkoli šíleně to zní, realita není tak strašlivá a stojí za to se jít do Christianie alespoň podívat (raději za bílého dne). Je tu však pár pravidel, které je potřeba dodržet. Hippie komunita odmítá zbraně a násilí, nesmí se tu fotografovat (hlavně za vyznačenými cedulemi) a ani utíkat (běh totiž vyvolává strach a nebezpečí). Mnoho Dánů komunitu podporuje a často i navštěvuje, je tu spoustu kaváren, eko restaurací a konají se tu koncerty.

Kudy do Christianie? Hlavní vstup je na rohu ulice Prinsessegade a Bådsmandsstræde, přičemž „dřevěná brána“ se nachází o kousek dál na Prinsessegade a Pusher street.

Slotsholmen – Christiansborg Slot, Børsen, Det Kgl. Bibliotek

Přes Kippelský most jsme se vydali zpět do vnitřního centra města, konkrétně na ostrov Slotsholmen. Na ostrově se nachází několik důležitých kodaňských budov a institucí. Nejvýznamnější je palác Christiansborg Slot, sídlo dánského parlamentu a vlády, kousek vedle pak majestátní historická budova burzy – Børsen a v neposlední řadě architektonický skvost v podobě Dánské královské knihovny, přezdívané Černý diamant (vstup zdarma).

Amalienborg a Fredrik’s church

Na Slotsholmen jsme se dlouho nezdrželi a vyrazili dál k rezidenci Amalienborg, jež je zimním sídlem dánské královské rodiny a za mě nejhezčím palácem v Kodani. Amalienborg se skládá ze čtyř budov a palácového náměstí, kde se každý všední den v 12:00 koná oblíbené střídaní stráží, charakteristických svými vysokými beranicemi. Nejvíc mě však zaujal opodál stojící mramorový kostel Frederik's church s monumentální kupolí inspirovanou Bazilikou sv. Petra (vstup zdarma, 10–19 hod)

Socha Malé mořské víly a pevnost Kastellet

Od paláce Amalienborg je to už jen čtvrt hodinky cesty k další neopomenutelné ikoně města – soše Malé mořské víly (postavené v roce 1913 na motivy stejnojmenné tragické pohádky H. Ch. Andersena). Že jdeme správným směrem poznáváme už z dálky, protože socha je jako vždy obklopena hloučkem turistů se zdviženými fotoaparáty. Se stejným cílem přicházíme i my a nemůžeme se ubránit mírnému zklamání. Pohled na ponurou 1,25 m vysokou sochu, sedící na kameni v dánském přístavu obklopenou doutnajícími komíny kodaňských továren v pozadí je smutný podobně jako příběh, který inspiroval její vystavění. Málokdo navíc ví, že světoznámá dominanta byla vždy kopie – originál sochy je totiž ukrytý na tajném místě.

U sochy se dlouho nezdržujeme a pokračujeme dál na procházku opodál stojící pevnosti Kastellet vystavěné ve tvaru pěticípé hvězdy. Tichá atmosféra bývalé vojenské pevnosti budí respekt. Beze slov vcházíme jižní Královskou bránou do vnitřního komplexu, který je ukrytý za travnatými vodními příkopy. Uvnitř opevnění nacházíme soubor červených budov bývalých kasáren, kostel, ale i větrný mlýn, který stojí na jednom z hvězdicových cípů. Procházkou po Kastellet uzavíráme první den v Kodani a těšíme se na další den .

Den 2. – Strøget, Gråbrødretorv, Rundetaarn, Rådhuspladsen, park Tivoli

Strøget a Gråbrødretorv

Druhý den nás čeká prohlídka centra města. Procházku zahajujeme na jedné z nejdelších pěších tříd v Evropě – Strøget, spojující Radniční náměstí a náměstí Kongens Nytorv. Jako první vplouváme do nákupního centra Illum v jehož nejvyšším patře se nachází neopomenutelná kavárna Original Coffee s celoročně otevřenou terasou, ze které si můžete

vychutnat panoramatický výhled na Strøget a náměstí Amagertorv s ikonickou Čapí fontánou, která v našem případě spíše, než fontánu připomíná místo, kde skončila většina včerejších nočních tahů. 

Po skvělé kávě se vracíme zpět na Strøget, prohlížíme si vánočně laděné výlohy, tu a tam se odvážíme nakouknout do některých z těch předražených butiků či ohraných obchůdku se suvenýry a navštěvujeme i poměrně skromný Lego Store, jehož návštěva je v zemi, ve které tato plastová stavebnice vznikla, povinností.

Proplétáme se dál dlážděnými uličkami centra města, když narážíme na malebné městské náměstí Gråbrødretorv, které se nachází jen co by kamenem dohodil od další historické dominanty města – hvězdárny Rundetaarn.

Rundetaarn

Rundetaarn (kulatá věž) je dosud fungující astronomická observatoř, jejíž historie sahá až do 17. století, kdy bylo Dánsko považováno za špici astronomie. Na vrcholu věže se nachází vyhlídka na město, ke které vede točitá chodba bez jediného schodu (aby se král mohl na vrchol nechat vyvézt v kočáře). Cena vstupu je 40 DKK, bez nutnosti rezervace. Jelikož my už jsme jednu vyhlídku v Kodani navštívili, necháváme Rundetaarn za sebou a vyrážíme směrem k Radničnímu náměstí, kde nás za nedlouho čeká návštěva zábavního parku Tivoli.

Zahrady Tivoli

Slavné zahrady Tivoli jsou zábavním parkem založeným již v roce 1843, nacházejícím se přímo v centru naproti budově hlavního nádraží. Jejich návštěva je v Kodani téměř nutností. Pozor však na otevírací dobu! Park je otevřen pouze od dubna do září, během Halloweenu, Vánoc a na Velikonoce. Vstupenky si můžete zakoupit na místě nebo online (což doporučuji, protože před vchodem můžete přeskočit frontu), základní vstup stojí 155 DKK (500 Kč) a opravňuje vás k jednorázovému vstupu kdykoli během otevírací sezóny a na neomezenou dobu (nevztahuje se však na atrakce, ty se platí zvlášť).

My jsme Kodaň navštívili v prosinci, kdy se z parku stane jeden obrovský, nezapomenutelný Vánoční trh. Koncert téměř 2 milionů světel a světýlek propukne v plné síle a promění tak park v nezapomenutelný pohádkový svět, ze kterého se Vám nebude chtít odejít. Park navíc neukrývá pouze zábavní atrakce, ale i nespočet restaurací, kaváren, venkovních stánků a obchůdků, a tak se tu zabaví každý, bez ohledu na to, zda atrakcím holduje či ne. My jsme tu strávili téměř celé odpoledne a návštěvy rozhodně nelitujeme! 

Den 3. – Nørrebro, Superkilen park, Botanická zahrada a zámek Rosenborg

Nørrebro - Superkilen park

Poslední den naší návštěvy v Kodani jsme vyrazili do čtvrti Nørrebro, živé, multikulturní části města, jež se nachází dál na sever od centra. Do čtvrti jsme cestovali metrem na stejnojmennou stanici Nørrebro a naší první zastávkou byl veřejný park Superkilen, jež je známý svou svéráznou architekturou, která je reprezentována prostřednictvím až 100 různých předmětů ze všech koutů světa. Překvapilo nás, že ve skutečnosti park i okolí působí trochu škaredě a zpustle (inu né, jako na těch supercool záběrech z internetu), ale na druhou stranu je právě to součástí jeho kouzla.

Park Superkilen je rozdělen do tří hlavních částí: Rudého náměstí, Černého trhu a Zeleného parku. Nejznámější a nejfotografovanější je Černý trh (The Black Market), kde jsou předměty umístěny mezi nepravidelně linoucími se bílými pruhy namalovanými na betonovém prostranství parku. Najdete tu africké palmy, lampy z Londýna, ping pongové stoly ze Španělska, indické hřiště, Donut z USA nebo japonskou chobotnici a třešně. I Česká republika tu má svého zástupce v podobě dřevěných žlutočervených laviček.

Po procházce parkem a kávě v místní útulné kavárně Arrebo jsme se vydali zpět do centra. Cesta zpět po hlavní třídě Nørrebrogade lemované tržnicemi a stánky s kebabem nám zabrala asi 40 minut, a protože nám cestou vyhládlo, na konci ulice jsme zabočili do ulice Blågårdsgade, na porci čínských knedlíčku do skvělého mini bistra GAO dumpling bar.

Botanická zahrada a zámek Rosenborg

Odpoledne posledního dne jsme věnovali návštěvě volně přístupných městských zahrad – Botanisk Have (Botanické zahrady) a Kongens Have (Královské zahrady). Jako první jsme navštívili Botanickou zahradu, která ukrývá sbírku více než 13.000 rostlin z celého světa. Celý komplex je celoročně volně přístupný. Vstup se platí pouze do historického Palmového domu, ukrytého ve skleníku z roku 1874, jehož součástí je tropický prales (vstup 60 DKK, 200 Kč) a v létě i Motýlí dům.

Hned vedle Botanické zahrady pak stojí Kodaňský zámek Rosenborg Slot, ukrývající dánské korunovační klenoty. Zámek obklopuje nejen vodní příkop s padajícím mostem ale i rozlehlá zámecká zahrada ze 17. století.

Víc už jsme toho v Kodani za 3 dny nestihli, ale určitě by tu bylo ještě spoustu věcí, které by stály za návštěvu, ať už místní pivovar Carlsberg nebo výlet do švédského Malmö přes most Øresund. Jsem ráda, že jsme mohli toto super stylové, mladé a ekologické město navštívit, protože přestože je Kodaň poměrně malé město (dokonce 3x menší než Praha), byla jsem až překvapená, kolik toho centrum města nabízí. Zároveň je Kodaň velmi bezpečná a čistá, a tak se tu nemusíte bát ani ve dne ani v noci. Anglicky se domluvíte všude. V našem případě i česky a slovensky, protože jsme během 3 dní potkali několik Čechů a Slováků pracujících v Dánsku. Takže si dávejte pozor na jazyk :-). Kodaň je zkrátka ideální místo na víkendový únik, jen počítejte s tím, že před návštěvou Kodaně bude potřeba rozbít prasátko :-)!