top of page
  • Writer's pictureAndrea

Valencie vlakem z Barcelony, tipy co navštívit za 2 dny

🕦 Termín: začátek června 2022
☀️ Počasí: slunečno, 25–30 °C, moře 21,5 °C (na koupání:)

🚆 Jak jsme se sem dostaly?

Do Valencie jsme cestovaly s mamkou na dvou denní výlet během našeho týdenního pobytu v Barceloně. Brzy ráno jsme skočily na vlak na hlavním nádraží Barcelona-sants a za necelé 2 a třičtvrtě hodiny vystoupily na centrálním nádraží Valencia-Joaquín Sorolla. (vlaky vyráží každý den, ráno a večer) Jízdenky jsme zakoupily online na webu oficiálního národního dopravce Renfe, a cena zpáteční jízdenky vyšla zhruba na 1.600 Kč/ os. Cesta tam i zpět byla bezproblémová a do cíle jsme dorazily vždy na minutu přesně 😊.

⌚ Jak dlouho jsme tu strávily, kde jsme se ubytovaly a jak jsme cestovaly?

Do Valencie jsme dorazily před 10 hodinou ranní a zpět jsme cestovaly následující den večer. Dva dny byly docela dostačující, i když den navíc by určitě neuškodil. Valencie je poměrně rozlehlá, a tak na větší přesuny (k pláži, nebo Městu věd) je možné využít hromadnou dopravu. My jsme po Valencii cestovaly MHD Metrovalencia, která zajišťuje linky metra a tramvají. K přesunům jsme využívaly jednorázových jízdenek (jedna cesta = 1,5 €) - vždy nám stačil Single ticket pro Zónu „A“.

Ubytování jsme hledaly v historickém centru Valencie (2* Hotel Plaza Centro s hezkým výhledem na náměstí Plaça de l'Ajuntament), v docházkové blízkosti stanice metra Collón a zároveň pěšky k vlakovému nádraží, Valencia-Joaquín Sorolla. Hromadnou dopravu jsme využily jen 2x, a to při cestě z centra na pláž (Marítim – Serrería, následně pěšky) a druhý den z centra k Městu věd a umění (zastávka Ciutat Arts i Ciències – Justícia).

🗼 Co jsme ve Valencii navštívily?

Valencie je po Madridu a Barceloně, třetí největší město Španělska. Nachází se na pobřeží Baleárského moře asi 350 km jižně od Barcelony. Díky své poloze se Valencii přezdívá slunné město, kde téměř nikdy neprší. I přes své suché podnebí je však Valecie proslulá městskými parky a všudypřítomnou zelení a má nádherné historické centrum.

Do Valencie jsme vyrazily na dva dny, během naší týdenní návštěvy Barcelony. Když jsem výlet plánovala, Valencie mne z fotek a průvodců nijak zvlášť nenadchla a přemýšlela jsem, zda opravdu stojí za to, vážit sem cestu. Viděla jsem, že Valencie má trošku z historie, trošku z moderny, leží na pláži, má spoustu zeleně, a je kolébkou národního jídla paella, ale nabízí i něco víc? Teď už vím, že odpověď zní, rozhodně ANO! Valencie mne na rozdíl od své slavnější sestry Barcelony, nadchla na první pohled! Je na ní něco mnohem víc než lze načíst z cestovatelských průvodců, atmosféra, která se dá těžko popsat slovy :-). Já se o to alespoň částečně pokusím, a níže shrnu místa, která stojí za to navštívit..

Ciutat Vella (Staré Město)

Historické centrum Valencie je nejkouzelnější a nejpůsobivější část města. Na rozdíl od Barcelony, která prakticky žádné Staré město nemá, je snadno dostupné pěšky a má úžasnou starobylou atmosféru. Staré město se skládá z pěti čtvrtí, které jsou protkány úzkými dlážděnými uličkami se spoustou venkovních barů, restaurací a kavárniček, propojující nádherná mramorem dlážděná náměstí, kde stojí historické budovy a památky, které nelze přehlédnout.

Jako první jsme se přes rušné náměstí Plaza de la Reina vydaly k nejvýznamnější památce města, Valencijské katedrále (La Catedral del Santo Cáliz de Valencia) z 13. století. Vnitřek katedrály ukrývá Goyova plátna i slavný svatý grál, Santo Caliz, o kterém se říká, že z něj pil Ježíš Kristus při Poslední večeři. Vstup do katedrály stojí 8 €/os. Nepřehlédnutelnou dominantou katedrály je osmihranná gotická zvonice El Miguelete (Micalet), která nabízí jedny z nejhezčích výhledů na Valencii (vstupné je 2€/ os a na vrchol je nutné zdolat točité schodiště s 207 kamennými schody.

My jsme se však rozhodly, vychutnat si pohledy na město z jedné z nejlépe zachovalých památek ve Valencii – starobylých městských zdí Torres de Serranos, jež byly postaveny koncem 14.století a sloužily jako městské obranné opevnění. Údajně je pohled z jejich hradeb nejkrásnější ve městě, protože odtud můžete obdivovat jak historické centrum se siluetou El Miguelete, tak i zahrady Turia, které se nachází na druhé straně brány. Vstup je 2€/ os, ale v době naší návštěvy byl vstup zdarma (nebyl svátek, ani víkend, tak jsem nezjistila proč, ale potěšilo to :) Otevírací doba, se mění v závislosti na roční době a počasí.

Při procházce po starém městě, zjistíte, že centrum Valencie nabízí jeden architektonický klenot vedle druhého. Zajímavostí je například snadno přehlédnutelná budova La Estrecha, jež kdysi bývala nejužší obyvatelnou budovou v Evropě. Se svou šířkou 107 cm(!) je těžké uvěřit, že to, kdy byla jedna nemovitost. Aktuálně je budova již součástí vedlejšího domu, ve kterém se nachází bar Tasquita La Estrecha, který údajně nabízí fotografie původní podoby interiéru (během naší návštěvy byl bar bohužel uzavřený). Hned vedle La Estrecha se mezi domy ukrývá jedinečné kulaté náměstí Plaza Redonda, jež je unikátní architektonickým skvostem, který by byla škoda minout.

Věděli jste, že Valencie má svůj vlastní koktejl? Ano! Kromě toho, že Valencie je kolébkou národního pokrmu paella, má také svůj vlastní drink nazvaný – Agua de Valencia. Skládá se z pomerančového džusu, vodky a cavy (cava je španělské šumivé víno, Španělé totiž nepijí šampaňské nebo prosecco, nýbrž cavu!) a podává se v půl a více litrových džbánech. Jedno z nejlepších míst, kde můžete ochutnat Agua de Valencia je Café de las Horas, nejkrásnější bar ve Valencii, jehož interiér je jako vstupenka do historie, sametové závěsy, křišťálové lustry a romantický hvězdný strop je prostě úchvatný. My jsme zde bohužel Valencijskou vodu neochutnaly, protože dát si půl litr vodky s džusem v 10 ráno nám nepřišlo jako nejlepší nápad, tak snad někdy příště 😊.

Další budovy, které stojí za to si prohlédnout, a které se nachází blízko centra města, jsou hlavní budova vlakového nádraží Estació Nord s mozaikovými interiéry, a hned vedle stojící aréna Plaça de Bous, neboli býčí aréna, kde se dodnes konají tzv. corrida de toros, býčí zápasy.

Ciutat de les Arts i les Ciències (Město umění a věd)

Letos v květnu 2022 Valencie slavnostně otevřela novou linku tramvaje T10 (součástí sítě Metrovalencia), která spojuje centrum města s futuristickým komplexem moderní architektury Ciutat de les Arts i les Ciències. Ze zastávky Alacant (v centru) Vás tato linka dopraví k Městu umění asi za 15 minut. Před návštěvou Valencie jsem viděla spoustu fotek komplexu Ciudad de les Artes, skutečnost ale byla naprosto dechberoucí. Areál je tak obrovský, že jsme za půl dne stihly stěží projít jen jeho větší polovinu. Součástí komplexu jsou turistické a kulturní atrakce a budovy, jako Palau de les Artes (koncertní síň), L’Hemisfèric (budova IMAX kina a planetária), Oceanografic (největší akvárium v ​​Evropě), Umbracle (zahrady ve tvaru skleníku) a to vše obklopené obrovskou vodní nádrží, jejíž plocha čítá 13.tisíc metrů čtverečních.

Celý komplex působí naprosto neuvěřitelně, jako ze sci-fi filmu! My jsme využily náš půl den na procházku okolo areálu a byly jsme víc než nadšené! Během naší návštěvy navíc hostil areál volně přístupnou výstavu polského umělce Igora Mitoraje, jehož monumentální sochy inspirované řeckou a římskou mytologií působily nadpozemsky. Vstup do areálu, včetně zahrad je zdarma, samotné atrakce a výstavy jsou pak samozřejmě zpoplatněny

Odpočinek na pláži Malvarrosa

Valencie je jedno z měst, které nabízí jak ruch města, tak relax na pláži. Městská pláž ve Valencii je snadno dostupná hromadnou dopravou (asi 15 minut z centra) a nabízí skoro 3 kilometry dlouhou a obrovsky širokou písečnou pláž s klidným a teplým mořem. Podél pláže vede palmami lemovaná dlouhá promenáda obklopená nespočtem restaurací, barů a kaváren, a je opravdu těžké vybrat si, kde se osvěžit ledovou sangriou nebo točeným pivem.

My jsme návštěvu pláže nemohly vynechat i když 30stupňové vedro a žádný stín zapříčinily, že jsme se jen vykoupaly, pokochaly pohledy na moře a vyrazily zpět do města. Pláž je hezká a čistá, a původně jsem měla v plánu si u moře i najít ubytování, nakonec jsem ale ráda, že jsme si vybraly nocleh v centru a k moři jsme se zajely jen vykoupat, staré město je totiž mnohem hezčí a je tu toho mnohem více k objevování 😊

🥘 Kde jsme se najedly?

El Portet del Marina – přímo na pláži kousek od přístavu se nachází komplex podniku Marina Beach Club, který je údajně nejlepším místem, kde ochutnat mořské plody či místní paellu. Já jsem nám udělala rezervaci do méně formálního plážového baru el Portet del Marina, kde se (na rozdíl od ostatních restaurací v komplexu) nebudete cítit nepatřičně v pantoflích a s pískem mezi prsty. Restaurace byla moc hezká, jídlo bylo dobré a ceny nebyly šílené, jak by se mohlo zdát. Byly jsme spokojené a na pohodový oběd na pláži s výhledem na moře to bylo moc fajn!

Sagardi Valencia Centro – během naší druhé návštěvy Španělska se toto místo stalo naprostým TOP místem pro chutnou večeři, nebo rychlý oběd. Síť baskických restaurací Sagardi se nachází na několika místech v Barceloně, Madridu a Valencii a nabízí široký výběr pro Baskicko typických tzv. Pinxtos, což jsou maličké krajíčky křupavého chleba/ bagetky, na kterých je umístěna tučná vrstva pomazánky či jiných přísad a ingrediencí. To vše je spojeno párátkem, které slouží nejen aby přísada z chleba nespadla, ale podle počtu „zkonzumovaných“ párátek se vypočítává konečná cena (jeden kus od 1,5€ – 2,5€). V Sagardi mají neskutečný výběr, navíc neustále doplňovaný o další a další druhy.

USUAL resto-bar - Na základě doporučení několika průvodců jsme na oběd vyrazily do baru La Manera v centru Valencie, k mému prvotnímu zklamání byl bar uzavřen a místo něj již na místě stál nový podnik USUAL resto-bar. Jelikož interiér i zahrádka vypadal pěkně, rozhodly jsme se zůstat a byl to super nápad! Moc dobré, lehké a chutné jídlo, příjemná obsluha a klidné posezení. Můžeme doporučit 😊!

Café de las Horasjak jsem již psala výše v článku, Café de las Horas je právem označován za nejkrásnější bar ve Valencii. Jeho interiéry působí jako z jiného století, sametové závěsy, křišťálové lustry a romantický hvězdný strop je prostě úchvatný. Můžete sem vyrazit na místní koktejl Agua de Valencia, nebo jen tak na kávu, či španělskou cavu! 😉

Vyplatí se návštěva Valencie?

Valencie bývá často opomíjeným městem ve stínu slavnějších turistických center jako je Barcelona, Madrid nebo letoviska Alicante. I já musím přiznat, že jsem si nebyla úplně jistá, jestli zastávka v tomto městě skutečně stojí za to, a dlouho jsem váhala. Nakonec mne ale Valencie velmi příjemně překvapila a líbila se mi mnohem více než její slavnější sestra Barcelona, protože na rozdíl od ní se zde nachází hezké historické centrum, které se dá pohodlně projít pěšky, bez dlouhých front a s čistší a méně přeplněnou městskou pláží. Celkově na mě Valencie zapůsobila klidnějším, sympatičtějším a zelenějším dojmem 😊 a její návštěvu můžu jen a jen doporučit :)!