top of page
  • Writer's pictureAndrea

Niagarské vodopády: Výlet vlakem z New Yorku. Tipy, jak pěšky přejít z USA do CAN.

🕦 Termín: začátek září 2022
☀️ Počasí: slunečno, 20–25 °C

Niagarské vodopády se nachází na hranici USA a Kanady asi 500 km vzdušnou čarou od New Yorku a 70 km od Toronta. Vodopády leží na řece Niagara, která tvoří přírodní hranici oddělující americký stát New York a kanadské Ontario. Niagáry se skládají ze 3 sousedících vodopádů: dva z nich se rozprostírají na americkém území – American falls a Bridal Veil Falls (Nevěstin závoj) a ten největší a nejznámější leží z větší části na kanadské straně – Horseshoe Falls (Podkova).

Niagarské vodopády, byly vždy takový můj dětský sen. Dodnes si pamatuji, jak nám jednou na hodině zeměpisu pouštěli dokument, kde přímo uprostřed burácejících vodopádů stáli promočení lidé v pláštěnkách a mávali do kamery. Tehdy se mi Niagáry zdály být až nedosažitelně vzdálené, a tak možná i díky této vzpomínce, jsem se o to víc těšila, že je skutečně spatřím na vlastní oči.

🚆 Jak jsme na Niagarské vodopády cestovali?

K Niagarským vodopádům lze cestovat několika způsoby. My jsme na Niagary vyrazili vlakem společnosti Amtrak z New Yorku. Spojení mezi NYC a Niagarskými vodopády zajišťuje dálkový spoj amerických drah Empire Service Maple Leaf, jehož cílovou destinací je kanadské Toronto. Maple leaf je přesně ten kolosálně dlouhý stříbrný vlak, který je tak typický pro americké železnice, a protože cestování vlakem milujeme, byla to jasná volba. Lístky jsme zakoupili online asi dva měsíce dopředu, a cena v třídě Coach (v podstatě 2. třída) nás vyšla na $ 68 / os.

Vyrazili jsme brzy ráno z hlavního nádraží Amtrak v NYC – Moynihan Train Hall a o 9 hodin(!) později vstoupili na stanici Niagara Falls (NY) nacházející se na americké straně niagarských vodopádů. Výhledy z vlaku byly magické – velkou část cesty jsme pozorovali břehy a údolí řeky Hudson, vinařské oblasti státu New York a Finger Lakes a města jako Buffalo, Rochester nebo Syracuse. Cesta byla sice dlouhá, ale extra pohodlná. Tak velký prostor pro nohy jsem ještě v žádném vlaku neviděla a restaurační vůz servíroval americkou klasiku – různé sendviče, hot dogy, burgery nebo třeba Mac n' Cheese.

Zvažovali jsme i cestu autobusem. Spojení mezi NYC a Niagara falls zajišťuje autobusová společnost Greyhound. Cena i časová vzdálenost je ve srovnání s vlakem hodně podobná a v obou případech se vyplatí koupit lístky co nejvíc dopředu, jak kvůli místu, tak kvůli ceně.

Jak dlouho jsme tu strávili a kde jsme se ubytovali?

Jelikož byla stále ve hře různá opatření kvůli Covidu 19, nechtěli jsme na místě riskovat nemožnost překročení hranic do Kanady, a proto jsme se rozhodli ubytovat na americké straně, která se nachází na východní straně řeky Niagara. Věděli jsme, že kanadská část vodopádů bývá považována za hezčí a turisticky atraktivnější, a proto jsme si řekli, že pokud to opatření dovolí, vyrazíme druhý den do Kanady pěšky. To se nám naštěstí podařilo, a zpětně hodnotím, že možnost poznat obě strany, byla na celém výletu jedna z nejzajímavějších zkušeností.

Ubytování jsme našli přes Booking.com v centru amerického městečka Niagara Falls kousek pěšky od vodopádů i mostu Rainbow bridge, který spojuje americkou a kanadskou stranu. Ubytovali jsme se tu na dvě noci a na poznávání vodopádů a okolí jsme tak měli celý jeden den, protože den příjezdu a odjezdu jsme v podstatě celý strávili ve vlaku, a musím říct, že jeden den byl na návštěvu zcela dostačující.

🌊 Příjez do Niagara Falls US (NY)

Celý příběh v podstatě započal už ve vlaku, kde jsme se náhodou dali do řeči s trošku bláznivou postarší dámou, které jsme se zeptali na Niagarské vodopády. Paní spustila jako lavina a horečně vyprávěla o všech krásách americké niagarské strany, kterou vylíčila tak pompézně a barvitě, že jsme v tu chvíli měli pocit, že snad ani žádná kanadská strana neexistuje. V tu chvíli jsme byli rádi, že jsme si zvolili, sice dražší, ale o to (dle slov paní) určitě hezčí a reprezentativnější ubytování na americké straně.

Naše nadšení se ale rozplynulo v momentě, kdy jsme vystoupili z vlaku. Po chvilce jsme zjistili, že stojíme na zastávce úplně sami. Zdálo se podezřelé, že s námi nikdo nevystoupil, ale neměli jsme čas nad tím dlouho rozmýšlet, a tak jsme nahodili batohy a vyrazili. Ve městě nejezdila žádná hromadná doprava a nás tak čekala asi 40 minut dlouhá cesta do ubytování v centru města. Bylo pozdní odpoledne, všední den, ale okolní ulice a domy se zdály být opuštěné a prázdné. Po cestě nás doprovázelo hrobové ticho, nikde ani živáčka, špinavé a rozbité výlohy toho, co asi kdysi bývaly obchody, působily místy až strašidelně a já si připadala, jako v počáteční scéně amerického hororového filmu, kde se dva milenci vydají do opuštěného města hledat ztracený hotel.

Když jsme zhruba po 30 ti minutách chůze potkali pár zbloudilých turistů, poznali jsme, že jsme asi konečně dorazili do cíle. Centrum města v podstatě tvořilo jen pár staromódních devadesátkových hotelů, ošuntělé stánky se suvenýry, turistické centrum, benzinovou pumpu a jedno zachovalé Hard Rock Café, které se tvářilo jako hlavní zábavní epicentrum města, jehož sláva zamrzla někde v 90. letech minulé doby. Vše působilo tak škaredě a zpustle, že jsme nebyli sto uvěřit, že se skutečně nacházíme na těch věhlasných Niagarských vodopádech. Vyrazili jsme se tak ubytovat, a řekli jsme si, že se na ty zážitky raději vyspíme a uvidíme. Může nás to už jen příjemně překvapit :-)

A to se nám více méně splnilo :-)…

Naše první ranní kroky směřovali k Oficiálnímu návštěvnickému centru USA (Niagara Falls USA Official Visitor Center), kde jsme si plánovali vzít turistické mapy. Přestože město Niagara Falls se nachází jak na americké, tak na kanadské straně řeky Niagara, jediné, co tyto dvě města spojuje je stejný název. Mapy v místním centru zobrazovali jen americkou část, jako by snad oblast za hranicí byla jen pustina bez života. Když jsme se paní v centru zeptali, jaké dokumenty potřebujeme k překročení hranice do Kanady, probodla nás takovým pohledem, jako bychom snad měli v úmyslu spáchat nějaký trestný čin. V tu chvíli jsme pochopili, že nejlepší bude předstírat, že žádná Kanada neexistuje, a tak jsme popadli mapy a vyrazili na Rainbow Bridge… Do Kanady :-).

🌉 Jak pěšky přejít Rainbow Bridge z USA do CAN

Mezinárodní most Rainbow Bridge, je most klenoucí se přes rokli Niagara spojující americkou a kanadskou stranu řeky. Most je možné přejet autem, ale i přejít pěšky. V obou případech vás čeká hraniční kontrola, která se vás zeptá na pár základních otázek a předložení dokumentů. V našem případě jsme potřebovali:

• Cestovní pas,

• Dokument Arrive CAN (aplikace) tzv. vstupní formulář, zavedený z důvodu opatření Covid 19,

• Hotovost $ 1/ os, za přechod mostu se platí mýtné v obou směrech,

• Povolení ETA, nebylo potřeba, protože se vztahuje pouze na leteckou dopravu

Dým vodního kouře a silný hukot burácející vody byl slyšet už když jsme se k mostu blížili. Poté co jsme došli zhruba do půli mostu a pohlédli do niagarské rokle na ty obrovské rozbouřené masy vody všech tří vodopádů, došlo nám konečně, že jsme skutečně tady! Pohled dolů z Rainbow bridge byl za mě jeden z nejhezčích a nejimpozantnějších pohledů na Niagarské vodopády.

Tipy, co navštívit na kanadské straně, Niagara Falls

Kanadská strana niagarských vodopádů vypadala na první pohled mnohem sympatičtěji. Stále bylo znát, že celé středisko už má něco za sebou, ale i tak bylo o poznání upravenější a zachovalejší, avšak kdo čeká divokou přírodní rezervaci, tak se nedočká, park Niagara Falls je turistická atrakce se vším všudy. Nám to ale nevadilo, a tak jsme vyrazili naplno užít naší první společnou návštěvu Kanady!

Naše první kroky směřovali k turistickému centru „To The Falls Welcome Center“, které se nachází v blízkosti hlavního vodopádu Horseshoe Falls. V centru si můžete zakoupit nejen spoustu různých suvenýrů, ale i většinu zážitkových atrakcí a aktivit, které kanadská strana Niagarských vodopádů nabízí.

Tipy na aktivity na kanadské straně, Niagara parks:

• Hornblower Niagara City Cruise – přímo do srdce niagarských vodopádů vyplouvají tyto vyhlídkové loďě. Kanadská Hornblower a americká Maid of the Mist, která se stala doslova symbolem Niagarských vodopádů. Jednu od druhé poznáte podle toho, že Kanaďani vyplouvají v červených a Američané v modrých pláštěnkách :-)

• Journey Behind the Falls – prohlídka tunelů za vodopády a návštěva vyhlídkové plošiny umístěné coby kamenem dohodil od hlavního vodopádu Horseshoe Falls

• White Watter Walk – procházka podél rozbouřených peřejí řeky Niagara

• Aero Car Whirlpool – vysutá lanovka klenoucí se přes rokli Niagara

• Butterfly Conservatory – motýlí rezervace v prosklené zimní tropické zahradě

• Niagara's Fury – 4D projekce mapující historii Niagarských vodopádů z období Doby Ledové

My jsme si zde za 49 $ / os koupili neomezený „Adventure Pass“, který kombinoval prohlídku Journey behind the falls, White Watter Walk a Niagara's Fury, spolu s možností neomezeného cestování místními autobusy WEGO, které nás bez námahy dopravili k jednotlivým atrakcím. K neomezenému passu jsme dostali i mapu areálu, která nám pomohla se na místě zorientovat.

Všechny neomezené passy jsou k zakoupení i online na https://www.niagaraparks.com/ a aktivovat je musíte po příjezdu právě v návštěvnickém centru. Jejich nabídka se často mění podle sezony.

Moje nejoblíbenější atrakce byla určitě návštěva Journey Behind the Falls, která mě vrátila zpět do dokumentu ze základní školy. Najednou jsem já byla jedním z těch zmáčených turistů v té typické zářivě žluté pláštěnce, mávající do kamery za zvuku ohlušujícího burácení těch nejprofláklejších vodopádů na světě.

Na kanadské straně se dále nachází například Věž Skylon Tower, která ukrývá vyhlídkovou plošinu a zážitkovou restauraci, která se za každou hodinu otočí o 360 stupňů, nebo Muzeum Iluzí Věřte nevěřte (Ripley's Believe It or Not!). Večer se na Niagarských vodopádech koná světelná show, která zbarví vodopády do duhových barev.

Tipy, co navštívit na americké straně, Niagara Falls

Do USA jsme se vrátili kolem 4 hodiny, což znamenalo ještě spoustu času na procházku po americké straně, kde se nachází volně přístupný park Niagara Falls State Park. Součástí parku je i malý ostrov Goat Island, podél kterého se nachází spousta bezplatných vyhlídek na vodopády. Musím přiznat, že prohlídka parku byla mnohem příjemnější než samotné centrum města, park byl čistý a upravený, a tak alespoň částečně vylepšil reputaci našeho vnímání americké strany.

Tipy na aktivity na americké straně, Niagara falls State Park

• Maid of The Mist – vyhlídkové plavby k vodopádům, které se staly doslova symbolem Niagarských vodopádů, obdoba kanadských Hornblower Niagara City Cruise.

• Vyhlídka Observation Tower – visutá vyhlídková věž nabízí unikátní výhledy na vodopády, vstup na ní je součástí lístku na Maid of the Mist, nebo samostatně za $ 1.25

• Cave of the Winds – jsou dřevěné chodníky vedoucí přímo pod vodopády

My jsme si žádnou další atrakci na americké straně vodopádů nezaplatili a místo toho jsme večer vyrazili na tučnou večeři do jediné restaurace v okolí – Hard Rock Cafe, Niagara Falls. Musím říct, že po počátečních rozpacích, jsme si nakonec Niagary docela oblíbili. Pravdou je, že asi nebudeme chvátat, abychom se sem podívali znovu, ale na druhou stranu jsme moc rádi, že jsme vyrazili a mohli to spatřit na vlastní oči!

Kdybychom dnes mohli něco změnit, pravděpodobně bychom se ubytovali na kanadské straně, která je nejen o poznání levnější, ale za mě i zachovalejší a sympatičtější. Kanadská strana tu americkou válcuje i co se týče výhledů a nabídky aktivit. (Omlouvám se paní z vlaku:) Na druhou stranu poznat obě strany, byla jedna z nejzajímavějších zkušeností a hlavně samotný Rainbow bridge, který oba státy spojuje, nabízel dle mého pohledy vůbec nejkrásnější!